Wat het kiezen van een jas met je ideale klant doet.
In je leven heb je al heel wat verschillende jassen gedragen. Zomerjassen, winterjassen, regenjassen, colbertjes en vooruit waarschijnlijk ook wel een vest of 2. Al die jassen hangen in je kast. De ene hangt er al heel lang, de andere is nieuw. Sommige draag je elke dag, andere blijven in de kast. Bij elke gelegenheid bepaal je welke jas je wil dragen. Welke het beste past. Wat de juiste jas is voor dat moment. Soms is die keuze makkelijk, soms heeft het wat meer tijd nodig.
Zo is het ook met de verhalen, die je in je leven verzameld hebt. Ze hangen allemaal in je ‘kast’. De ene wat langer dan de andere. Sommige fijn, sommige minder fijn. Sommige ben je al bijna vergeten. Andere staan op je netvlies gegrift. Het is aan jou om te bepalen welk verhaal je bij welke gelegenheid vertelt. Wat op welk moment past.
Mensen houden er al eeuwenlang van om verhalen te lezen. Ze vinden er herkenning en erkenning in. Halen er inspiratie uit. Worden geraakt. En worden erdoor aangetrokken. De jas past.
Of ze vinden het vreselijk. Begrijpen er niets van. Omdat het de kern niet raakt. En dan stoot het verhaal ze juist af. De jas past niet.
Het maakt dus uit welk verhaal je kiest om te vertellen. En dat kan best een uitdaging zijn. Want welk verhaal uit jouw ‘kast’ sluit aan bij waar jouw lezer (lees: de klant die je wil bereiken) nu staat? Of waar die naar toe wil? We hebben bovendien allemaal een blinde vlek en juist daarin zitten vaak de rake verhalen verborgen. Flowschrijven of sparren met een collega kan je helpen om die blinde vlek op te zoeken en die rake verhalen te ontdekken.
En dan. Als je het verhaal gevonden hebt. Welke woorden gebruik je om het te vertellen? Woorden die voor jou heel gewoon zijn? Zijn ze dat ook voor je lezer, je volger of je klant? Schrijf je zoals je zou praten in een goed gesprek? Afgestemd op je toehoorder?
En als het een kwetsbaar, persoonlijk verhaal is. Of een verhaal dat je nog niet helemaal verwerkt hebt. Gebruik je woorden, die je lijden weergeven? Of kies je voor woorden die de les laten zien?
Mag ik je uitnodigen in elk geval een bewuste keuze te maken? Er even over na te denken? De vraag te stellen: wat wil ik eigenlijk zeggen? En of dat in deze woorden en met dit verhaal ook zo overkomt op de ander. Laat gerust het verhaal na het schrijven een paar dagen liggen. Voel wat het met je doet als je hem herleest en kies dan opnieuw.
Voel je dat het echt een jas is die past en gezien mag worden? Publiceer!
Twijfel je? Hang hem terug in de kast en kies een andere of een ander moment. Of schakel hulp in. Want de twijfel die jij voelt, voelt je ideale klant ook. Die twijfeljas wil ze niet. Ze wil de jas die past. Net als jij.